Skapa trafik hemsida: Öka besökarna till din webbplats

skapa trafik hemsida

20 taktiker för att öka trafik till din webbplats

I dag är det lätt att skapa en hemsida, men det är svårare att skapa en framgångsrik webbplats med mycket trafik. Den här artikeln riktar sig till alla typer av hemsidor. Alla taktiker kommer inte att fungera för alla, men åtminstone några av dem bör vara tillämpliga och användbara.

1 – Rikta ditt innehåll för att få fler delningar

När du utarbetar din strategi bör du ta hänsyn till din målgrupps förmåga att sprida budskapet. Vissa läsare kommer naturligtvis att vara mer eller mindre aktiva när det gäller att dela ditt innehåll, men det finns vissa grupper, teman, skrivstilar och typer av innehåll som regelbundet fungerar bättre än andra på webben.

Infografik som berör eller vackra videor som berättar en historia är till exempel väl riktade till målgrupper som sannolikt kommer att dela med sig av dem.

2 – Delta i gemenskaper där din publik samlas

Vissa annonsörer spenderar enorma summor pengar på att ta reda på var olika typer av konsumenter samlas och vad de gör med sin tid för att bättre kunna rikta sina budskap.

De gör detta eftersom det skulle vara slöseri med pengar att försöka nå en grupp 65-åriga kvinnor för att göra reklam för sportutrustning, medan det är mer sannolikt att de får bättre avkastning på investeringen om de når en grupp 25-30-åriga män som går på gym.

Som tur är behöver du inte spendera en krona för att ta reda på var de flesta av dina besökare på webben samlas. Du känner redan till några bloggar, forum, webbplatser och sociala nätverk där det finns diskussioner och innehåll om ditt ämne.

När du har tagit reda på var dina framtida läsare samlas kan du börja delta. Skapa ett konto och läs vad andra har skrivit, och skriv bara lämpligt innehåll. Troll inte och spamma inte forumet, annars får du ett dåligt rykte.

skapa trafiken hemsida

3 – Arbeta med ditt innehåll för att göra det SEO-vänligt

Sökmotorer kan ge mycket trafik, men en del bloggare glömmer bort denna kanal av många skäl som har mer att göra med rädsla och missförstånd än verkliga problem. Om SEO görs på ett bra sätt får det inte störa kvalitetsinnehållet.

Att dra nytta av denna möjlighet kan vara av stort värde för bloggare, som ofta upptäcker att alla affärsmässiga aspekter av en blogg, t.ex. annonsering eller gästpostning, kommer från sökningar.

SEO för bloggar är både enkelt och lätt att sätta upp, särskilt om du använder en bloggplattform som WordPress eller Joomla. Läs den här artikeln för mer information: SEO för bloggare.

Låt inte pressen eller dåliga erfarenheter av spammare hindra dig från att se hur kraftfullt SEO är och hur mycket trafik det ger. De 20 % av ansträngningen och taktiken som du lägger ner på att arbeta med ditt innehåll för att göra det sökmotoroptimerat kommer att ge dig 80 % av det möjliga värdet, och tusentals människor kommer att hitta ditt innehåll som du har publicerat. Det blir din belöning.

4 – Använd Twitter, Facebook för att dela dina artiklar och hitta nya kontakter

Facebook måste ha 1 miljard aktiva användare. Twitter måste ha 240 miljoner aktiva användare. Och Linkedln 180 miljoner aktiva användare.

Tillsammans väcker dessa nätverk intresse hos många människor runt om i världen, och de som deltar i dessa tjänster är ”innehållsdistributörer”, vilket innebär att det är viktigt att vara medveten om deras innehåll. Det innebär att de sannolikt kommer att prata om din blogg.

För att dra nytta av dessa nätverk krävs tålamod, studier, uppmärksamhet på förändringar, kunskap om vad som ska publiceras och hur det ska publiceras. Här är några tips:

  • Om du inte redan har gjort det, skapa ett personligt konto och ett företagskonto, två företagskonton på Twitter och Facebook.
  • Fyll i dina profiler korrekt med en bra beskrivning och en länk till din blogg.
  • Anslut dig till personer som du redan känner personligen och professionellt och börja följa influencers inom din nisch.
  • Börja dela med dig av ditt innehåll – dina egna artiklar, andra bloggares artiklar, det du tror kan bli viralt osv.
  • Interagera med din gemenskap, använd hashtaggar, gör efterforskningar för att hitta bra konversationer.
  • Om du konsekvent tillämpar en strategi för deltagande, delar bra innehåll och gör ett gott intryck på dem som ser dina inlägg på dessa webbplatser, kommer dina fans och följare att öka och din förmåga att driva trafik till din blogg kommer att bli enorm.

För många bloggare är de sociala nätverken en viktig källa till trafik.

5 – Installera Analytics och titta på resultaten

Jag rekommenderar alla bloggare att installera Google Analytics (gratis) och se i resultaten varifrån besöken kommer och vilka källor som ger trafik.

Det är viktigt att använda analyser för att veta var du är mest framgångsrik och var du har flest möjligheter. Hoppa inte över det, annars lär du dig aldrig av dina misstag.

hemsida trafik

6 – Lägg till grafik, foton och illustrationer

Om du är en person som kan skapa grafik, fotografera eller göra illustrationer kan du använda dina färdigheter på din blogg.

Genom att ladda upp och lägga upp dina bilder på webbplatser som Flickr kan du skapa ytterligare en källa till trafik.

När du använder bilder rekommenderar jag starkt att du ser till att andra kan använda dem på sina egna webbplatser lagligt och med ditt tillstånd, men på ett sätt som visar att du är skaparen av bilderna.

Du kan till exempel skriva under dina bilder att de har rätt att använda dem så länge det finns en länk tillbaka till din webbplats.

7 – Använd sökordsanalys när du skriver artiklar

Det bästa sättet att synas i sökmotorerna är att rikta in sig på de termer och fraser som läsarna skriver in i en sökmotor. Det är svårt att veta vilka ord det handlar om om du inte gör research, och som tur är finns det ett gratis verktyg från Google som heter Adwords Keyword Tool eller Keyword Planner.

Skriv in några nyckelord, ange (glöm inte att välja Frankrike). Adwords visar dig de ord eller fraser som matchar de ord du skrev.

8 – Gör ofta hänvisningar till dina och andras artiklar

Webben skapades inte för att ha enbart statiskt textinnehåll. Läsare värdesätter länkar, liksom bloggare, webbansvariga och sökmotorer.

När du länkar till ditt eget innehåll i rätt sammanhang och på ett icke manipulativt sätt (se till att inte lägga in länkar i varje ord i dina artiklar – det kan se hemskt ut för dina läsare och för sökmotorerna) kan det ge dig besökare och ge en signal till sökmotorerna om dina äldre artiklar.

Kanske är det mer värdefullt att dela andras innehåll. Man måste ge för att få. Andra webbplatsägare får Google Alert för att se vem som talar om dem och vad som sägs.

9 – Skriv gästartiklar

När du börjar kan det vara svårt att få andra bloggare att publicera inlägg på sina webbplatser. Det är här som kontakter från vänner och kollegor är viktiga. När du inte har ett starkt marknadsföringsbudskap kan du utnyttja dina kontakter.

Gästbloggning är ett fantastiskt sätt att få ut ditt varumärke till nya människor som aldrig har sett ditt arbete, och det kan vara användbart för att tidigt få länkar till din webbplats, vilket kommer att leda till trafik och hjälpa dig att placera dig väl i Google.

Här är några rekommendationer:

  • Leta efter webbplatser som har en bra publik. Lägg lite tid på att undersöka de mest framgångsrika artiklarna på sajterna i fråga, titta på kommentarerna, så kan du skräddarsy din framtida artikel för att få maximal avkastning.
  • Låt dig inte nedslås om du får ett nej. Ju mer känd du är inom din nisch, desto fler möjligheter har du, desto fler förfrågningar får du och desto lättare blir det att få ett ja. Ta inte avslag personligt. Fortsätt utan att trakassera bloggare (för att inte uppfattas som dålig).
  • När du presenterar ditt gästinlägg ska du göra det lätt att förstå. När du ber om att få publicera ett inlägg ska du se till att du har skrivit unikt innehåll av hög kvalitet.
  • Du kan också använda sociala nätverk för att hitta möjligheter till gästbloggande.

skapa trafik innehall

10 – Införliva en bra design på din webbplats

En vacker, professionell design på en blogg har stor betydelse. När läsarna tittar på en blogg är det första de bedömer hur designen får dem att känna sig.

Webbplatser som använder standardmallar eller har 90-talsmodeller får mindre förtroende från läsarna, de spenderar mindre tid på en sida och det finns små chanser att innehållet delas.

De som använder sig av en bra design visar tydligt att det ligger ett arbete av god kvalitet bakom den, och de kommer att skörda alla fördelar.

Detta är ett område där vissa människor spenderar mycket pengar för att få en snygg design, eftersom det kan påverka delningen av artiklar, artikelns vitalitet, trafik etc…

11 – Kommentera också på andra bloggar

Som bloggare ser vi många kommentarer. De flesta är skräppost, några ger lite värdefulla kommentarer och en minoritet är fascinerande och anmärkningsvärda.

Om du hör till den senare kategorin och får en bloggare att säga ”wow, den här killen borde skriva kommentarer oftare” kan du göra stora framsteg för din egen webbplats genom att delta i andra bloggares kommentarer.

Försök att behålla samma namn eller smeknamn när du kommenterar. Se till att du länkar tillbaka till din webbplats. Vissa bloggar använder pluginprogrammet Comment Luv för att uppmuntra dig att kommentera, eftersom länkarna följer med.

12 – Delta i frågor och svar

Varje dag ställer tusentals människor frågor på nätet. Populära tjänster som How It Works eller Yahoo! Answers och andra hjälper dem som söker information som de inte kan få svar på genom att söka på webben.

Den bästa strategin för dessa webbplatser är inte att svara på alla frågor, utan att ge värde åt gemenskapen genom att svara på frågor av hög kvalitet och frågor som inte är det:

  • Frågan är av hög kvalitet och det finns få svar.
  • Frågan får många träffar (välplacerad i sökningar).
  • Frågan är en fråga som du kan besvara och ge värde åt alla nyfikna personer.
  • Du kan också skriva ett blogginlägg med ett tydligt och användbart svar på en fråga på en webbplats för frågesvar och sedan länka tillbaka. Detta är också ett bra sätt att hitta ämnen för artiklar.

13 – Delta i (eller skapa) evenemang

Trots webbens kraft, som gör det möjligt för oss att ansluta från var som helst i världen, är personliga möten fortfarande otroligt användbara för bloggare som vill öka sin trafik och sitt inflytande.

De personer som du träffar och håller kontakten med kommer att börja diskutera din blogg och ni kan diskutera hur ni kan hjälpa varandra. Detta kan leda till gästinlägg, länkar, tweets, delningar med mera.

14 – Använd din e-post för att marknadsföra din blogg

Som bloggare skickar ni förmodligen många e-postmeddelanden via webben för att utvidga ert arbete.

Se till att du inte glömmer bort e-post som en kanal. När du deltar i en intressant diskussion kan du ta tillfället i akt att tala fritt om dina blogginlägg som du har skrivit. Det kan hända att du kommer att få svara på frågor via e-post.

Om flera frågor dyker upp ofta, skriv en artikel om problemet.

Använd också din e-postsignatur för att marknadsföra din blogg eller dina blogginlägg. Du kan inkludera länkar till dina profiler i sociala medier.

15 – Undersök dina läsare

Webbenkäter är lätta att sätta upp. De ger möjlighet till mycket interaktion och diskussion. Du kan använda webbplatser som SurveyMonkey, PollDaddy eller Google Docs.

16 – Ge värde åt en populär konversation

Det finns många nischer i bloggosfären där viktiga frågor uppstår och diskuteras och där man hittar samtal på andra bloggar och webbplatser.

Att delta i diskussionen är ett bra sätt att presentera din ståndpunkt, få uppmärksamhet av de intresserade och eventuellt få länkar och trafik från branschledare.

hemsida skapa trafik

17 – Hitta de bästa inom din nisch

Bloggare, utgivare och webbplatsadministratörer av alla slag på webben älskar och hatar att bli jämförda. Det ger upphov till intriger, diskussioner, metodologiska argument och konkurrensbeteende, men det är intressant att få uppmärksamhet.

På Ebuzzing-webbplatsen kan du se rankningen av populära bloggar inom varje nisch, liksom de mest ”anmärkningsvärda” artiklarna. Ebuzzing beräknar bloggens ranking och poäng utifrån många parametrar (bloggens länknätverk från andra bloggar, delning av inlägg på Facebook, Twitter etc…).

Det är upp till dig att registrera dig och försöka få en plats i rankingen.

18 -Koppla ihop dina webbprofiler med din blogg

En del av er har profiler på tjänster som Youtube, Slideshare, Yahoo! och andra sociala webbplatser. Du kan ladda upp foton till Flickr eller Facebook. Vad du än lägger ut på webben ska du alltid länka det till din blogg.

Att inkludera en länk till din blogg på dina profilsidor är en av de mest uppenbara sakerna, men det ger också ett mervärde.

På alla tjänster där det finns interaktion kommer de som är intresserade av dig och vad du har att dela med dig att följa dessa länkar och om de kommer tillbaka till din blogg finns det en stor chans att du får en lojal besökare eller en delning (eller båda!).

Men gör det inte bara i dina profiler, utan även i ditt innehåll. Om du till exempel har lagt upp en Youtube-video kan du lägga in en länk i början eller slutet av videon. Ange också en länk i beskrivningen av videon.

Glöm inte att använda Google Authorship för att länka din blogg till din Google+-profil. För bloggare som bygger upp en stor publik för att vinna Googles förtroende är fördelen att ha sin profilbild på Google+ bredvid ditt innehåll. Detta ger fler klick i sökresultaten.

19 – Upptäck länkar från bloggare i din nisch

Om andra bloggar inom din nisch har fått hänvisningar från webbplatser runt om på webben är det troligt att de kommer att göra detsamma för dig en dag. Undersökningar av konkurrerande länkar kan också visa dig vilket innehåll konkurrerande webbplatser har gjort bra ifrån sig och vilka strategier de har använt.

OpenSiteExplorer är en bra webbplats för att kontrollera allt detta. Det är gratis och du kan registrera dig och skapa ett konto för att få fler funktioner.

Det finns även andra bra webbplatser som Majestic och Ahrefs.

Att upptäcka en länk är bra, men det är genom att undersöka tiotals eller hundratals länkar som du kan få en uppfattning om strategierna.

skapa trafik hemsida

20 – Var konsekvent och ge aldrig upp

Det finns en sann historia om Geraldine. Geraldine bloggade dagligen. Hon skrev artiklar, tog bilder, besökte andra webbplatser, hade alltid nya ämnen att diskutera, gästbloggade och byggde successivt upp sin följarskara. Förresten var hon inte särskilt intresserad av SEO.

Efter två år och över 500 publicerade artiklar började saker och ting att förbättras. Hon kunde göra fler gästbloggningar och kom till och med med i de bästa bloggarna. Hon gick från några hundra till några tiotusentals besökare!

Många bloggare skapar sina bloggar och ger sedan upp efter några månader.

Var inte som dem, var uthållig!

Till dig

Det här är en lång artikel med många saker att se. Ta dig tid att smälta. Om du har något att tillägga kan du kommentera nedan. Och som vanligt får du gärna dela artikeln med andra!

Petter Hedman

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *