5 tips för att skriva innehåll som rankas väl i sökmotorerna

skriva seo innehall

Skriv content som rankar högt hos Google

Vem vill vara väl rankad i sökmotorerna för att öka sin organiska trafik? Om du letar efter beprövade sätt att få mer söktrafik är den här artikeln något för dig. Jag ska berätta om ett kraftfullt men enkelt sätt att öka söktrafiken på din webbplats.

Det mest effektiva sättet att öka din trafik är följande: skriv ”SEO-vänligt” eller ”SEO-optimerat” innehåll. Detta kan vara lättare sagt än gjort. Speciellt för dig som är nybörjare inom bloggande eller annan närvaro på Internet.

Du kanske frågar dig vad SEO-vänligt innehåll är?

Om ditt innehåll är korrekt optimerat för sökmotorer utan spam kan det kallas sökmotoroptimerat innehåll. Att skapa innehåll som är optimerat för Google är inte svårt om du följer några strategier.

Att öka trafiken till dina webbplatser är ingen raketforskning om du vet hur du skriver innehåll utan att skada dina läsare. SEO-optimerat innehåll hjälper dig inte bara att få mer sökmotortrafik utan ger dig också fler leads och mer försäljning om du är webbentreprenör.

Se bara till att du följer några enkla SEO-strategier när du skriver artiklar.

Jag kommer att tala om det i den här artikeln så att ditt innehåll ger dig fler besökare från sökmotorer.

Är du redo? Låt oss nu gå in på detaljerna utan vidare.

seo innehall skriva

1 – Sökordsanalys är viktigt

Att hitta rätt sökord är det som hjälper dig att öka trafiken från din webbplats. Om du publicerar artiklar utan att ha undersökt nyckelorden kommer du förmodligen att få noll besökare från sökmotorerna.

Se därför till att du gör en sökordsanalys och tar fram en lista med idéer till sökord innan du publicerar något på dina webbplatser.

Använd verktyg som Google Keyword Planner, WordTracker, Ahrefs och Semrush etc. för att hitta de bästa nyckelorden som hjälper dig att öka din organiska trafik. Alla sökordssökningar är inte likadana och de ger dig inte exakta resultat, men du kan enkelt utvärdera trafiken med hjälp av dessa verktyg.

Du får ett hum om vad du ska – och inte ska satsa på. De visar aldrig helt korrekt information. Inte ens Googles egna verktyg visar exakta sökningar längre, men du får som sagt ett hum och kan gå vidare och skapa ditt innehåll.

2 – Använd latent semantisk indexering i stället för att fylla på med nyckelord

Att fylla på med nyckelord är ett säkert sätt att bli straffad av Google. Upprepa inte samma sökord om och om igen bara för att få en bra placering. Den tiden är förbi, och du kan inte komma till första sidan i sökmotorerna genom att fylla på med nyckelord.

LSI eller Latent Semantic Indexing är en komplicerad term med en enkel förklaring. Så här fungerar konceptet: hitta ord och fraser som är relaterade i sammanhanget i ett dokument eller en grupp av dokument.

Om termen foto till exempel används i ett dokument kan semantiskt relaterade termer vara: fotografi, kamera, fotograf, lins och modell. Du kan se att alla ord i listan är länkade runt ordet foto. Du förstår konceptet och kan arbeta från ett större sökord och bryta ner detta till massa sökord i den nischen för att börja bygga ditt innehåll.

3 – Långformat innehåll rankas i allmänhet ganska bra

En artikel med 1500 ord är lättare än en artikel med 500 ord i sökmotorns resultat. Varför?

Sökmotorer prioriterar webbplatser som har auktoritet i innehållet. Visste du att artiklar med mer än 1500 ord rankas riktigt bra i sökresultaten? Jag har skrivit en artikel som visar att långa artiklar rankas väl.

Att publicera detaljerat innehåll garanterar inte de bästa resultaten. Du måste se till att ditt innehåll inte är skräpigt. Vad är poängen med att skriva detaljerat innehåll om det inte har något värde för din publik?

Du bör alltid fokusera på att skapa bra innehåll som hjälper dina läsare att lösa sina problem. Det ska antingen vara roligt eller informativt.

4 – Lär dig att skriva koncisa och attraktiva artikelrubriker

Ett av de enklaste sätten att få mer trafik från sökmotorerna är att skriva kraftfulla artikeltitlar.

8 av 10 personer läser dina rubriker innan de klickar på dina länkar. Se därför till att lägga tid på att skriva rubriker som får din publik att klicka på dina blogginlägg.

Här är några tips för att skriva bra rubriker som hjälper dig att skriva SEO-optimerat innehåll:

  • Använd inte mer än 65 tecken i dina titlar.
  • Försök att komma på 3-5 titlar för varje inlägg och välj den bästa av dem.
  • Börja dina titlar med dina viktigaste nyckelord för att ge dem mer tyngd!
  • Använd ord som ”kraftfull”, ”fantastisk”, ”otrolig” osv. i dina titlar för att skapa större effekt.

Arbeta med dina titlar för att de verkligen skall fånga läsaren och dra in dem till din artikel. Du kommer att bli bättre på titlar med tiden. Jag lovar. Prova dig fram och se hur pass bra titlar du kan skriva samt titta runt i din nisch och på Internet hur folk skriver bra titlar.

skriva seo innehall

5 – Optimera dina sidor i slutet

Oavsett om du håller med eller inte är SEO på dina sidor fortfarande en av de viktigaste rankingfaktorerna för Google. Du måste se till att varje artikel är optimerad för några nyckelord för att få in mer sökmotortrafik.

Se till att du lägger till dina viktigaste nyckelord i titeln, metabeskrivningen, alt-bilderna och de interna länkarna för att göra dem SEO-vänliga. Men överdriver inte. Använd dina nyckelord sparsamt och du kommer att klara dig bra.

Fokusera inte på SEO i början eller när du skriver artiklarna. Fokusera på optimering först när du har skrivit klart dina artiklar. På så sätt kan du enkelt spara mycket tid. Du fastnar inte i texten utan fåpr det flyt som det blir när man ”bara skriver”.

Att avsluta

Vi vet alla att innehållet är kung. Men vad är poängen med att skriva innehåll som inte lockar Googles uppmärksamhet? Du måste skriva SEO-optimerat innehåll som på ett naturligt sätt lockar till sig fler likes, länkar och delningar.

Se till att du får naturliga backlinks till dina artiklar om du vill ha en bra placering i sökmotorerna, eftersom Googles robotar tar hänsyn till länkar. Har du fler tips på hur du skriver SEO-optimerat innehåll? Dela gärna med dig av dina kommentarer nedan och dela den här artikeln med dina vänner om du tycker att den är användbar.

Petter Hedman

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *