De 10 mest populära typerna av bloggar

populara bloggar 2022

Din blogginspiration 2022

Allt började med personliga bloggar, där varje individ skrev om sina egna dagliga upplevelser. Men termen ”blogg” har exploderat sedan dess, tillsammans med dess användning. Många människor tjänar nu pengar på sina bloggar, oavsett om vi talar om företag eller oberoende yrkesverksamma. Så för att se hur bloggar används nuförtiden har vi sammanställt en lista över de mest populära typerna av bloggar som du kan analysera om du vill starta en egen.

Artikeln är inspirerad av: https://themeisle.com/blog/types-of-blogs/

Det är bra att ha en blogg av många anledningar – SEO, monetarisering, exponering, gemenskaper eller försäljning. Det faktum att det för närvarande finns över 570 miljoner bloggar världen över[1] är ett bevis på att bloggar är effektiva. Om du är tveksam till att starta en egen blogg kan du läsa vidare för att se vilka format som får mest engagemang just nu.

10 framgångsrika typer av bloggar år 2022

Se vilka de vanligaste typerna av bloggar är för att få en uppfattning om vilken kategori som är den rätta för dig:

  • Personliga bloggar
  • Affärsbloggar/företagsbloggar
  • Sportbloggar, tex Fotboll
  • Bloggar om personliga varumärken/professionella bloggar
  • Modebloggar
  • Livsstilsbloggar
    Resebloggar
  • Livsmedelsbloggar, tex blogg om bakning
  • Bloggar för affilierade företag/recensioner
  • Multimediabloggar
  • Nyhetsbloggar

Planerar du att starta en blogg? Kolla in de mest populära typerna av bloggar för att hitta inspiration.

populara bloggar 2022

Personliga bloggar

Den ”klassiska” bloggen. Egentligen är det här vad en blogg brukade förknippas med när termen dök upp för första gången. Det brukade vara någons personliga utrymme på nätet, där de delade med sig av sina tankar utan någon monetarisering eller affärsstrategi i åtanke.

Personliga bloggar finns naturligtvis fortfarande och de spelar rollen som online-journaler. När man känner för att skriva, sätter man bara igång utan att bry sig om att nå en stor publik eller sälja något. Chansen är stor att du har en personlig blogg när du läser detta.

Affärsbloggar/företagsbloggar

Med tiden har bloggar visat sig vara effektiva för företag att kommunicera med sina kunder, bygga upp gemenskaper och locka nya kunder. Enligt ActiveBlogs anser 81 % av de företag som deltog i en undersökning att deras blogg är ”användbar, viktig eller avgörande” för deras verksamhet.

Vissa företag använder bloggar för att göra tillkännagivanden om produktlanseringar, projekt de arbetar med, kommande lanseringar, tävlingar osv. Bloggar hjälper företag att öka trafiken på sin webbplats och därmed förbättra konverteringsgraden genom innehållsfrämjande åtgärder.

Det finns också företag som använder bloggar för att uttrycka sina expertröster i samhället genom att skriva kvalitetsinnehåll, oberoende av sin företagsprofil. På så sätt förvandlas deras blogg till en publikation med auktoritet inom deras nisch. Det är ett bra långsiktigt tillvägagångssätt och ett effektivt sätt att fortsätta marknadsföra sina tjänster på lång sikt.

Bloggar för personliga varumärken/professionella bloggar

Dessa typer av bloggar är en kombination av en företagsblogg och en personlig blogg. Den här bloggen är vanligtvis en enskild persons projekt som så småningom tar vägen till ett företag – aka ägaren använder den för att tjäna pengar med den, inte bara för personliga berättelser.

Ägaren till en sådan blogg följer en affärsstrategi, gör en plan, väljer en nisch, skapar ett redaktionellt schema, ingår partnerskap med varumärken, analyserar marknaden och är regelbundet involverad i att utveckla bloggen och hitta nya marknadsföringsmöjligheter.

De skriver om ämnen som är av intresse för människor i den nisch de valt. De som äger dessa typer av bloggar och blivit kända i ett visst samhälle är bloggare som de flesta kallar influencers. Semrush skrev att 46 % av internetanvändarna letar efter rekommendationer från bloggare som de följer och agerar därefter.

Andra bloggare som faller under denna kategori är frilansare och ägare av onlineportföljer som bloggar om sitt arbete och använder denna möjlighet för att bli anlitade av företag för olika projekt.

Modebloggar

Om du är intresserad av det här ämnet och tycker att du har mycket att dela med dig av om det till din publik är dina chanser att lyckas realistiska eftersom mode är en av de mest populära bloggnischerna i världen. Tänk på att konkurrensen också är extremt hög, så du måste tillhandahålla bra innehåll som sticker ut från de befintliga webbplatserna. Den här typen av blogg förvaltas vanligtvis av en person som är passionerad eller expert på ämnet.

James Nord, grundaren av Fohr, säger att en modebloggare som har cirka 500 000 följare och bra engagemang kan tjäna upp till 7 500 dollar per Instagramfoto från sponsrat innehåll. Mode är också ledande när det gäller affiliatemarknadsföring och står för 23 % av alla affiliateprogram. Så du får en uppfattning om varför alla vill bli modebloggare.

popular blogg

Livsstilsbloggar

Precis som modebloggar innehåller livsstilsbloggar ett större utbud av ämnen från produktivitet till välbefinnande, träning, kost och andra aspekter av att leva ett bättre liv. Tillsammans med mode är livsstil också populärt eftersom människor behöver ständiga råd om coola, effektiva och praktiska tips för ett liv av hög kvalitet.

För att få en förståelse för hur marknaden för livsstilsbloggare mår, kan de främsta bloggarna i världen nå en följarbas på miljontals följare, medan en genomsnittlig bloggare kan få omkring 2 000 följare.

Resebloggar

Resebloggar verkar få mycket uppmärksamhet på sistone eftersom människor gör mycket research innan de bestämmer sig för en resa eller semester. Resebloggarnas arbete är hårt (även om det kan verka roligt och enkelt vid en första anblick) eftersom de lägger ner timmar på att forska, hitta olika resmål till de bästa priserna, göra resplaner, bekanta sig med ett lands kultur och dela all information med sina läsare.

Även om det kan tyckas vara ett drömjobb ska du komma ihåg att det kräver mycket arbete och tid för att skapa innehållet, från timmar till dagar. Är det värt det? Statistiken säger att människor gör 80 % av sin reseplanering via resesajter, så det finns en anledning till att resebloggning är populärt.

Matbloggar

Ingen kan leva utan att äta, så det är ingen överraskning att mat finns bland de mest populära typerna av bloggar i världen. Att diversifiera våra måltider, laga hälsosam mat och köpa ingredienserna är faktiskt en del av våra dagliga rutiner, vare sig vi vill det eller inte. Matbloggare hittade en möjlighet i detta ständiga behov som vi har och förvandlade det till ett företag som visade sig vara ett effektivt sätt att tjäna pengar med sin hobby.

Om du tycker om att laga mat dagligen och tror att du har häftiga saker att dela med dig av till matintresserade, ska du överväga det här alternativet i dina framtidsplaner eftersom framgångsrika matbloggare har fyra gånger så många följare som någon annan bransch.

Bloggar för affiliering/recension/spelbloggar

Dessa typer av bloggar fokuserar på att utvärdera produkter eller tjänster på en specifik marknad. Det kan vara en nischmarknad (t.ex. casino eller sportspelande) eller en bredare marknad (t.ex. teknik). Ägarna till dessa bloggar tar olika produkter och granskar dem, med för- och nackdelar, priser och övergripande värde. De ger också rekommendationer genom sin expertis på området. Trulist.co uppger att 65 % av affiliate marknadsförare ökar trafiken genom att blogga[9].

Dessa typer av bloggar ger pengar genom affiliatemarknadsföring och partnerskap med olika varumärken. Om din blogg blir tillräckligt stor kommer du att få betalt av varumärken för att kolla och recensera deras produkter. Att upprätthålla en sådan blogg på högsta nivå kräver hårt arbete, tålamod och tid, så det kan ta flera år innan du når en publik som ger sponsrad reklam.

Multimediebloggar

Multimediebloggar växte mycket under de senaste 10 åren efter att visuellt innehåll blev populärt i läsarkretsarna. Vloggar, podcasts och visuellt berättande är det som gäller nuförtiden, och många människor flyttar till denna typ av innehåll för underhållning, nyheter, utbildning och information.

Deras författare använder det klassiska formatet för en blogg, men publicerar multimedieinlägg i stället för skriftliga inlägg. En Venngage-studie förutspådde att mellan 51 % och 80 % av företagen år 2021 kommer att förlita sig på marknadsföring av visuellt innehåll[10], vilket vi själva kan observera när vi konsumerar innehåll på nätet.

Nyhetsbloggar

Den här typen av bloggar är de som håller dig uppdaterad om vad som är nytt i en bransch som du följer. De fokuserar oftast på att presentera de senaste händelserna, nyutgåvorna, planerna och idéerna som har genomförts eller kommer att genomföras inom ett visst intresseområde. Till skillnad från andra typer av bloggar delar nyhetsbloggar vanligtvis inte med sig av åsiktsinlägg eller personorienterat innehåll (som till exempel livsstilsbloggar eller modebloggar gör).

Innehållet du läser på nyhetsbloggar fokuserar på att informera läsarna snarare än att underhålla dem genom att skriva om personliga historier och ämnen som involverar subjektivitet.

Skapa dig själv en bra blogg som passar dig

Hitta de bästa typerna av bloggar för dig själv. Det här är de vanligaste typerna av bloggar som du kommer att snubbla över på internet. Om du inte hittar den rätta kategorin för dig är du fri att testa dina egna idéer eller experimentera med mindre utforskade nischer som kan bli en framgång.

Sammanfattningsvis, om du vill pröva din lycka i de mest populära gemenskaperna får du här en sammanfattning av vilka typer av bloggar du kan hålla ögonen på:

  • Personliga bloggar
  • Affärsbloggar/företagsbloggar
  • Bloggar om personliga varumärken/professionella bloggar
  • Modebloggar
  • Livsstilsbloggar
  • Resebloggar
  • Livsmedelsbloggar
  • Bloggar om affilierade företag/recensioner
  • Multimediabloggar
  • Nyhetsbloggar

Vilka typer av bloggar följer du? Planerar du att starta en egen blogg inom en snar framtid? Låt oss veta det i kommentarsfältet nedan.

Petter Hedman

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *