Sökoptimering och aktivitet ger resultat

Uppdatering ger besökare på reseguide

Petter Hedman driver en reseguide om Teneriffa – Reseguide Teneriffa och han har uppdaterat den frekvent den sista tiden. Det i kombination med att han har erhållit länkar samt sociala signaler har gjort att hans sajt har stigit upp till plats 2 på Google för sitt primära sökord på relativt kort tid.

 

Den ligger i skrivande stund före sajter som Fritidsresor, Apollo och Wikipedia för sökfrasen som heter samma som hans domän, nämligen Los Cristianos.

Det är endast ving.se som ligger före, men han tar förmodligen tids nog även den sajten och placerar sig högst upp i SERP för sin sökterm.

Hur har han då gjort för att ta en så framskjuten placering hos Google.se?

Petter har arbetat med att frekvent skapa nya artiklar som speglar ämnet han arbetar med. Han har breddat sig något och skriver i dagsläget om hela Teneriffa på sin sajt. Detta har inte gjort att han har halkat ner i ranking för sin primära sökterm. Han rankar fortfarande som nummer 2.

Han har med nya artiklar tagit flera hyfsade positioner på andra söktermer vad gäller Teneriffa, orter och aktiviteter på ön. Det kommer dock att vara tuffare att ta bra positioner på sökordet Teneriffa, då det är klart mest konkurrensutsatt av de sökord som folk som skriver om Teneriffa vill synas på.

Aktiviteter runt reseguiden

Sajten har en egen Facebookgrupp och antalet medlemmar där ökar sakta men säkert. I dagsläget finns det ca 210 medlemmar.

Han har även delat sin sajt i andra Facebookgrupper och på Twitter för att skapa positiva rankingsignaler samt på det viset skapa buzz runt sin sajt. Detta har lyckats bra och den smala guiden om Los Cristianos med omnejd växer stadigt i popularitet hos sina besökare och så även hos Google.

 

Tuff konkurrens från resebolagen

Det är självklart tuffat att skapa en mindre sajt som skall slå sig in bland jättarna oavsett vilken nisch man arbetar med.

Petter har dock lyckats att ta en bra position med sin lilla reseguide bredvid jättar som Ving, Wikipedia och Fritidsresor för att nämna några konkurrenter.

I detta fallet har han gjort det genom att koncentrera sig på en ort och arbeta mycket med sökord runt denna enda ort till att börja med. Han har även ortens namn i sitt domännamn.

Arbetar man smalt och intensivt med sitt primära sökord eller sökfras, så kan man ta bra placeringar på detta ord om man är tålmodig och ger ut nytt fräscht innehåll ofta i sin nisch. Om man nu inte arbetar i riktigt hårt konkurrensutsatta nischer, då behövs helt andra resurser för att ta sig upp i toppen hos Google.

Man behöver självklart erhålla länkar från andra sajter som kan ge kraft åt den egna sajten, men i många nischer är det inte så optimerat som man först kan tro. Många arbetar ett tag på sina sajter och lägger sedan ner sina projekt. De rinner liksom ut i sanden.

 

Eller så är det stora drakar, som egentligen inte optimerat för just din sökterm och då kan du slå dig in i  nischen med få länkar men med stort fokus.

Alla nischer är ju olika svåra att ta sig an och ta bra positioner på resten av Teneriffas nischer på Google.se kommer bitvis att bli tuff att ta via Google.se. Han är dock mycket målmedveten vad gäller detta projekt, så han kommer kanske att lyckas framöver.

Petter skall dock arbeta vidare med sitt projekt och han kommer ju att bo nere på Teneriffa, så han kommer ha bra tillgång till unik information om ön och kunna skapa helt unika inlägg som förhoppningsvis Google kommer att gilla och premiera i sitt sökresultat.

Han har en förhoppning om att erhålla länkar från andra relaterade sajter i sin nisch i sinom tid, när han har etablerat sig mer vad gäller den lilla reseguiden.

Målet att allt jämnt att han skall skapa den bästa och mest seriösa reseguiden om Teneriffa på svenska.

Jag hoppas att han lyckas och ser fram emot att se hur det går i framtiden.

Här nedan ser du hur han har arbetat med sin reseguide:

  • Han startade domänen för ca ett år sedan
  • Lade upp lite text samt bilder för att Google.se skulle hitta den till en början
  • Byggde några få inlägg utan någon speciell ambition och väntade ett par månader
  • Skapade länkar till sajten, ett fåtal
  • För ca 3 månader började han på allvar att skapa inlägg och fler länkar för att skapa kraft i sajten
  • I dagsläget uppdaterar han frekvent, ett par ggr per vecka just nu för att skapa mycket innehåll på sajten som Google skall indexera och ranka upp högt i sin sökmotor.
  • Delar sajten på olika sociala medier varje gång han uppdaterar med nya inlägg
  • Erhåller länkar från andra sajter som stärker hans sajt

Det är ett visst arbete med att bygga upp trust och kraft hos Google, men när detta väl är gjort, så blir arbetet med att synas på fler sökord enklare. Ju mer trust en sajt har desto lättare hos Google.

Vi önskar Petter lycka till med sin reseguide om Los Cristianos på Teneriffa och hoppas att han får den framgång med sajten som han vill ha.

Stefan

<p>Jag heter Stefan Johansson och jag driver DreamRooms tillsammans med min hustru. Vi arbetar med e-handel och webbproduktion, men vi kan även utföra andra webbrelaterade uppdrag. Vi driver också webbutiken <a href="https://smyckenforalla.se">Smycken För Alla</a>.</p>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *