SEO-vänlig Webbutik

raketsnabb ehandel gtmetrix

Hur man misslyckas med e-handel

Under ett antal år har jag jobbat till och från med olika webblösningar och på senare år mer riktat mot e-handel. Vi (jag och min hustru) startade ett företag 2009 (DreamRooms, då SK Trading) för att försöka oss på att sälja heminreding via en webbutik. Från att ha knackat HTML manuellt gick jag över och började använda dynamiska och databasdrivna CMS:er som e107, Drupal och Joomla. Av någon anledning fastnade jag för Joomla en period och byggde några mindre webbplatser med de. Samtidigt hade jag börjat intressera mig mer och mer för WordPress.

När det sedan var aktuellt att dra igång vår webbutik var det inte ett helt lätt val gällande vilken plattform vi skulle använda för webbutiken, men valet föll till slut på Prestashop. En sak som bör nämnas här är att jag i det här läget inte fått upp ögonen för detta med SEO ännu. När vi sparkat igång vår heminredningsbutik började jag att fundera på hur man skulle få den synlig när man sökte på Google till exempel, och det var då mitt intresse för SEO vaknade. Under följande månader grävde jag mig allt djupare in i SEO-världen och insåg sedan flera saker. Var de flesta nybörjarmistagen gjorda? Japp, check på den. Hade jag värderat e-handelsplatformen utifrån ett SEO-perspektiv? Ingen check där nej. Ok, då hade jag en del att jobba med insåg jag. Efter att ha gått på djupet med Prestashop (var nog version 1.2.? tror jag) så insåg jag att det fanns flera ordentliga brister i den e-handelsplattformen vad det gäller SEO. Det blev att förbättra det som gick att förbättra i plattformen och vad det gällde rubriker och produktbeskrivningar. Sedan var det länkbygge.

Men för att göra en lång historia lite kortare så kan jag säga att vi stängde butiken 2012. Dock inte enbart på grund av de sent påkomna bristerna vad det gäller SEO, utan även av andra brister och misstag vi gjorde i verksamheten utanför e-handelsplattformen. Lite surt men det var bara att bita ihop och konstatera att man lärt sig något i alla fall. Denna lärdom var dock inte helt gratis.

Skapa bra förutsättningar för en e-handel

Efter något år kom dock suget att driva en e-handel tillbaks. Frågan var bara vad vi kan göra och hur vi kan undgå att begå samma misstag som tidigare. Hantering av lager och logistik var något vi (jag) hade missbedömt grovt vid vårt förra försök så det var naturligtvis något som vägde tungt vid en eventuell start av ny e-handel. Jag hade tidigare hört talas om ”dropshipping” vilket lät väldigt intressant då du själv inte behöver hålla ett lager och logistiken sköts av i många fall leverantören. Efter en hel del research hittade jag en leverantör av smycken med dropshipping och vad jag kan bedömma bra priser så att det blir en hyfsad marginal för förtjänst.

seo vänlig webbutikVi bestämde oss för att göra ett nytt försök med e-handel och vi bestämde oss för att webbutiken skulle heta Smycken För Alla. Den här gången fanns SEO-tänket med redan från början och det kändes ganska naturligt att använda WordPress och Woocommerce som e-handelslösning. Jag har under senare år arbetat en hel del med framförallt WordPress men också Woocommerce på uppdrag åt andra och insett att denna kombination är bra på många sätt, men framförallt för att få en SEO-vänlig webbutik.

Skapa en SEO-vänlig webbutik

Content is king är en devis som gällt rätt länge inom SEO och det är fortfarande en viktig del när du arbetar med SEO, det är de flesta medvetna om. Google är den sökmotor där man vill synas så högt upp som möjligt i sökresultaten i, åtminstone Sverige ska jag säga. Vad som gäller i Europa och övriga världen har jag inte lika bra koll på då jag hitintills bara fokuserat på den svenska marknaden och SEO-arbetet har ritktat sig mot denna marknad. Idag är det dock inte bara innehållet som spelar roll för din ranking i Googles SERP. Parametrar som hur snabbt din sida laddar in och om den är mobilvänlig är sådant som Google har med i sina algoritmer och som har betydelse för din ranking i sökresultaten. Därför är det viktigt att du tänker på detta om du vill ha en webbutik som är SEO-vänlig. Rubriksättning, innehåll och nyckelord i all ära, har du en webbutik som har detta men är seg som sirap och som inte är mobilvänlig så kan du räkna med att få jobba hårt för att nå högt upp i sökresultaten.

En bra grund för din e-handelslösning

Dock kan du med ganska enkla medel se till att du har en e-handelslösning som lever upp till dessa krav. Till att börja med så behövs en bra host för din e-handelslösning. Jag använder sedan en tid tillbaks enbart DigitalOceans Droplets (VPS:er) för dels vår e-handel, men även för andra WordPress-baserade webbplatser. DigitalOcean erbjuder snabba och skalbara Droplets till mycket bra pris och har dessutom en support som är snabb och samarbetsvillig. Vår e-handel drivs med hjälp av två stycken Droplets hos DigitalOcean där den ena agerar som applikationsserver och den andra som databasserver. Då DigitalOcean erbjuder ”Private network” så har jag konfigurerat applikationsservern att kommunicera med databasservern enbart över det privata nätverket. Det innebär att databasservern inte är åtkomlig publikt via internet, utan som sagt bara kommunicerar med applikationsservern lokalt inom det privata nätverket.

En SEO-vänlig webbutik

raketsnabb ehandel gtmetrixFör att förbättra prestandan använder jag för applikationsservern Zend OPcache som finns med som standard i Ubuntu 14.04 som är det OS som jag använder för mina Droplets. Utvöver detta använder jag för vår e-handel tilläget WP-Rocket och Cloudflare för cache av webbplatsen och det gör att vår e-handel får riktigt bra prestanda. Dessutom använder jag ett tema, Canvas, från Woothemes, med barntemat Fashionable, som är responsivt och och därmed även mobilvänligt. Dessa saker tillsammans gör att vår webbutik blir riktigt SEO-vänlig ur ett tekniskt perspektiv. Även om du rent tekniskt har en SEO-vänlig webbutik så kvarstår SEO-arbetet med att skapa bra rubriker och bra utformat innehåll. Alla dessa delar tillsammans gör att du kan skapa en SEO-vänlig webbutik och förhoppningsvis nå bra resultat i Googles SERP. Glöm inte heller den viktiga delen med länkbyggande. Utan bra inlänkar når du ändå inga bra resultat.

Stefan

Jag heter Stefan Johansson och jag driver DreamRooms tillsammans med min hustru. Vi arbetar med e-handel och webbproduktion, men vi kan även utföra andra webbrelaterade uppdrag. Vi driver också webbutiken <a href="https://smyckenforalla.se">Smycken För Alla</a>.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *